Etusivu > Uncategorized > Miten perustaa menestyvä Facebook -fanisivu, 8 keinoa

Miten perustaa menestyvä Facebook -fanisivu, 8 keinoa

Alta löydät vinkkejä menestyvän Facebook fanisivun perustamiseksi.
(Mukaillen artikkelia ’8 Secrets of a Successful Facebook Fan Page’, alkuperäinen artikkeli osoitteessa:
http://socialmediatoday.com/tony-ahn/276745/8-secrets-successful-facebook-fan-page
Luettu: 10.3.2011)

Artikkelia on mukailtu siten, että siinä tarjottuja vinkkejä on konkretisoitu suomalaisen pk-yrittäjän maailmaan, jolla ei ole (kuten esimerkiksi ensimmäisessä kohdassa ehdotetaan) laittaa sivuille puolialastomien naisten kuvia.

1. Facebook-sivun ulkonäkö

Artikkeli ehdottaa isoa brandikuvaa, jossa käytetään samaa tyyliä ja värejä kuin muissa kuvissa sivustolla (esim. profiilikuva). ”Use an eye-catching image to establish your branding and set yourself apart.”

Tähän kirjoittajilla on mielestämmekin tärkeä pointti: mikäli sivulla ei ole näitä isoja kuvia, sivu ei näytä brändiltään yritykseltä, jota sen olisi tarkoitus esitellä, vaan Facebookin brändi on näkyvämpi. Tämä on käyttökelpoinen tieto myös pk-yritykselle – tee Facebook-sivusta yrityksenne näköinen!

Logo ja tuotteeseen yhdistyvä kuva on hyvä tuoda esille selkeästi, jotta sivu ja näin käyttökokemus
a) näyttää yritykseltäsi
b) kertoo nopeasti, mistä palvelussasi/tuotteessasi on kysymys

2. Ohjaa Facebook-käyttäjä yrityksenne kotisivuille

Artikkeli kehoittaa ohjaamaan kuluttajan omille kotisivuille. ”Send’em home.” Ehdottomasti näin, mikäli yritykselläsi on verkkokauppa. Facebook-sivulla voi kuitenkin mielestämme kertoa muuten kaiken tarpeellisen, joten riippuen siitä, mitä sivulla tavoitellaan (Facebook-strategia), kotisivuille kannattaa ohjata lähinnä extratietoon yrityksenne kotisivuille.

Kotisivuille ohjaaminen on hyödyllistä myös hakukonemarkkinoinnin kannalta (tästä lisää muissa artikkeleissamme).

3. Muu sosiaalinen media

Artikkeli kehoittaa tarjoamaan sivun faneille myös muita kanavia yritykseen, kuten Twitter, iPad tai iPhone aplikaation ja niin edelleen. ”Give them other ways to connect.” Ehdottomasti, mikäli yrityksellänne on tili Twitterissä, kannattaa se integroida tänne. Suomessa Twitterin käyttäjiä on kuitenkin verrattain vähän. Yrityksenne youtube -videoiden tulee löytyä myös esimerkiksi löytyä täältä (Lue lisää muista artikkeleistamme, miten mashup hyödyttää yritystänne.)

Tavallaan samaan kategoriaan kuuluvat kuitenkin ns. perinteiset yhteystiedot, jotka tulee tarjota selkeästi – moni etsii yrityksenne tiedot Facebookista pelkän puhelinnumeron löytääkseen.

4. Erikoisemmat Facebook-sivut

Artikkelin mukaan parhaat Facebook -sivut näyttävät tavallisilta web-sivuilta, jotka vain ’sattuvat olemaan Facebookissa’. ”Own the space: modify the layout to suit your needs.” Facebookin oma ohjelmointikieli mahdollistaa sen, että yrityksenne Facebook-sivun voi räätälöidä hyvinkin persoonalliseksi. (Tutustu pro-paketteihimme!)

Mikäli yrityksenne haluaa yhä paremmat ja tyylikkäämmät sivut, mahdollisuuksia löytyy. Muutama esimerkki maailmalta:
– Porsche
– Red Bull

5. Vuoropuhelua käyttäjien kanssa

Panosta faneihisi, kun olet ne saanut sivuillesi ”Interact with Fans, On and Offline”. Sosilaalisessa mediassa voi harrastaa vuoropuhelua asiakkaan kanssa. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrityksesi kyselee mielipiteitä tuotteistanne/palveluistanne.

Eräs esimerkki viime ajoilta hyvin käydystä vuoropuhelusta on tutteja valmistava Ainu. Ainu keräsi Facebook-sivustonsa kautta ’tuttiraatilaisia’ testaamaan tuttejaan ja antamaan Facebookissa palautetta. Paitsi, että tällainen toimii hienona markkinoitina, se auttaa heitä kehittämään tuotteille todellista arvoa asiakaspalautteen kautta. Itse olisin kannustanut yhdistämään tähän vielä enemmän vuoropuhelua verkkosivuilla myös niiden kanssa, jotka eivät ’yltäneet’ tuotetestaajiksi. Hieno esimerkki joka tapauksessa.

6. Sign Them Up, Miten saada ihmiset kirjautumaan?

Kirjautumisen sietämätön vaikeus… Ihmisiä on hankala saada kirjautumaan ja täyttämään pitkiä lomakkeita, etenkin, jos he eivät konkreettisesti näe, mitä etuja kirjautumisella saavuttaa. Facebook voi tarjota osittaisen ratkaisun tarjoamalla kirjautumispohjan suoraan fanisivustolla.

Tällainen toimii tehokkaasti pk-yrittäjälle siinä, että sähköpostituslistan kerääminen on helpompaa. Esimerkkinä matkailualan yrityksen äkkilähdöistä tiedottaminen. Tokihan tiedotaminen onnistuu Facebook-sivuilla, mutta osa tiedottamisesta hukkuu aina muuhun sosiaalisen median kohinaan. Sama ongelma on tietysti myös sähköpostilla, mutta osa ihmisistä kokee sähköpostin henkilökohtaisemmaksi, Facebookissa eivät kaikki käy yhtä usein. Viestintäkanavat täydentävät toisiaan.

7. Incorporate Multimedia – multimediaa Facebook-sivuille!

Tämän käsittelimme osittain jo aiemmin, kohdassa 3. Todettakoon tässä yhteydessä, että multimediasisältö, kuten videot, tekevät helposti sivuistasi mielenkiintoisemmat. Esimerkiksi kamerakännykällä kuvatut pätkät saavat sivustolle klikkauksia ja tuovat mielenkiintoista sisältöä. Tätä on toteuttanut hienosti esimerkiksi suomalainen kalastusalan yritys Fishing Lords Oy.

8. Pistä sivusi käyttäjät töihin

Lopuksi artikkeli kehoittaa aktivoimaan sivujen kävijät, antamaan heille jonkun tehtävän, ”Have a Call to Action”. Tällaisia ovat esimerkiksi ’osta nyt’ -kehoitukset tai ’kirjaudu’… Sivustolla on hyvä olla päämäärä ja sivusto tulee suunnitella niin, että tuo päämäärä toteutuu.

Mikä päämäärä ja miten? Ole yhteydessä ja suunnittelemme sen yhdessä. Me tarjoamme Facebook-paketteja, jotka sopivat myös pienen yrittäjän kukkarolle!

Kategoriat:Uncategorized
  1. Ei kommentteja.
  1. No trackbacks yet.

Jätä kommentti